Jeden z přínosů metodických kabinetů SYPO původně nebyl záměrem kabinetů, ale vznikl díky aktuální situaci. Krátce po startu kabinetů se se začátkem pandemie výrazně změnila situace ve školství. Do března roku 2020 si asi nikdo nedokázal představit, že by školy byly zavřeny na několik měsíců. Nakonec to byl (s krátkými přestávkami) více než rok.
Přechod na distanční výuku výrazně změnil způsob práce učitelů a i učitelé, kteří ICT technologie ve výuce téměř nevyužívali, byli nuceni změnit způsob práce. Zde se otevřel nový prostor činnosti kabinetů SYPO – nabídnout pomocnou ruku školám, které stály na začátku zavádění nových technologií do výuky a tím i distanční výuky.
V dubnu 2020 jsem měl možnost podílet se na první sérii krátkých webinářů, které prezentovaly učitelům jednotlivých předmětů možnosti využití ICT v distanční výuce. Protože na podzim distanční výuka pokračovala, bylo nutné najít systematičtější řešení. V rámci kabinetu matematiky byla připravena řada workshopů, které se soustředily na problémy tohoto způsobu výuky. Nejprve jsme v rámci našeho oblastního kabinetu ve Zlíně nabídli workshop zaměřený na MS Teams ve výuce matematiky, ten byl několikrát úspěšně opakován a postupně se objevil zájem i z dalších krajů. Webinář se dočkal opakování například v Ústeckém nebo Královéhradeckém kraji.
Je jasné, že do budoucna budou muset kabinety SYPO hledat další témata, která budou zaměřena konkrétněji na jednotlivé metody či oblasti výuky. Díky nové situaci v době pandemie a schopnosti reagovat na Nově vzniklá aktuální témata kabinety SYPO ukázaly, že v oblasti školství mají své místo a že mezi učiteli je zájem o další vzdělávání a setkávání se v rámci své aprobace. Učitelé tak mohou čerpat nové vědomosti a sdílet své zkušenosti z výuky.
Text vyšel v Newsletteru projektu SYPO v prosinci 2021